Najnowsze rozwiązania terapii ADHD, Dysleksji
Terapia ADHD
Według dr. Paula G. Swingla jednym z największych sukcesów Neurofeedbacku jest to , że możemy go użyć do uporządkowania chaosu związanego z dzisiejszym absurdalnym traktowaniem dzieci mających problemy z koncentracją uwagi oraz dzieci z ADD i ADHD wkładając je do jednego „worka”.
Dzieci, które są nieuważne lub hałaśliwe, mają często przypinaną łatkę pacjenta z AD(H)D, a następnie poddawane są leczeniu farmakologicznemu. Należy przyjąć, że dzieci z natury są zwykle hałaśliwe. Niestety jako społeczeństwo staramy się wyciszać wiele zachowań typowych dla ich wieku. Jak widomo dzieci mogą być nieuważne z wielu powodów: znudzenia, przerażenia, niewygody, niepewności lub zdezorientowania, a nie koniecznie z powodu neurologicznych zaburzeń. Dzięki stosowaniu precyzyjnych, sprawdzonych technik EEG Biofeedback możliwe jest dokładne określenie charakteru trudności dziecka.
Neuroterapia (EEG Biofeedback) identyfikuje dokładną lokalizację niewydolności funkcji mózgu. Uzbrojony w te precyzyjne dane neuroterapeuta może trwale dokonać korekcji anomalii fal mózgowych. Podczas treningów dziecko może być zaangażowane w zadania takie jak czytanie, pisanie, podczas gdy neuroterapeuta ustawia odpowiednie lokalizacje oraz parametry do treningu.
EEG Biofeedbak jest niezwykle skuteczną i bezpieczną metodą leczenia ADD, ADHD lub innych zaburzeń uczenia się.
TYPY ADHD
Istnieje wiele różnych typów AD(H)D i każdy z nich ma swoje własne wzorce fal mózgowych.
Do pierwszego z nich należą dzieci, które są określane jako „śniącymi na jawie”. U nich widoczna jest nadmierna amplituda wolnej częstotliwości (Theta) na czubku głowy. Fale Theta są podwyższone zazwyczaj nad środkowymi i czołowymi obszarami mózgu, ale i często nad cała korą. Są to dzieci, które marzą na jawie, po prostu nie mogą się skupić, są zdezorganizowane i mają bardzo duże trudności ze skupieniem się na celu.
Drugi typ to tzw. „niespokojne dzieci”, które po prostu nie mogą „usiedzieć w miejscu” . Niestety, ale często tracą one skupienie i koncentrację, gdy bardzo ważne jest ich utrzymanie, na przykład podczas pracy na lekcji. Fale mózgowe tych dzieci wykazują wyraźny nadmiar fal Theta nad korą czuciowo-ruchową oraz niedobór amplitudy o niskiej częstotliwości w tylnej części mózgu. Powoduje to po pierwsze, że mózg jest poważnie niedostymulowany i dziecko rozpaczliwie potrzebuje stymulacji. W tym momencie dziecko samo próbuje się ratować poprzez zachowanie nadpobudliwe, które jest sposobem na samoleczenie. Natomiast z drugiej strony niedobór amplitudy Theta lub nadmiar fal o wysokiej częstotliwości (Beta) w tylnej części mózgu wiąże się ze słabą tolerancją na stres, lęki i trudności w siedzeniu na miejscu.
W grupie ADHD mamy też dzieci, które są bardzo dobrze rozwinięte społecznie, a przez nauczycieli są nazywane „małe gaduły”. Niestety ich niewłaściwe dla zasad panujących w klasie „prowadzenie życia towarzyskiego” może doprowadzać nauczycieli do szaleństwa. Ponadto w czasie lekcji swoim „gadulstwem” mogą rozpraszać całą klasę. Są to dzieci, które przykładowo będą rozmawiać z kolegami, zamiast zwracać uwagę na nauczyciela. Mają bardzo duże trudności z utrzymaniem uwagi. Ten typ AD(H)D wykazuje wzorce fal mózgowych z nadmiarem amplitudy alfa w przedniej części mózgu.
TERAPIA ADHD w NEUROCENTRUM
Z uwagi na różnice w ułożeniu fal mózgowych w poszczególnych typach ADHD do każdego dziecka należy podejść indywidualnie dopasowując treningi EEG Biofeedback do specyficznego rozkładu fal mózgowych w jego mózgu.
Terapia Dysleksji
Osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, jak dysleksja, również wykazują typowe, ale też indywidualne wzorce fal mózgowych. Często u nich występują niedobory fal beta lub nadmiar fal theta w obszarach czołowych, co można skorygować za pomocą EEG Biofeedback. W terapii osób z dysleksją bardzo przydatne jest równoległe stosowanie metod związanych treningiem czytania.